I’ve got a power

Широка лінія плеча, гострі виступи, чіткий силует, сила та маскулінність – всього цього можна було досягти у своєму образі завдяки наплечникам.

Це революційний, скандальний та до певного часу спірний тренд, який назавжди змінив історію жіночої моди. Зазирнімо в історію цього неоднозначного предмета.

У всьому винен футбол

Конструкцію наплечників важко назвати новою. Її у 1877 році розробив американець, футболіст Принстонського університету Л.П. Смок як частину уніформи для гри в американський футбол. Цей елемент став обов’язковим атрибутом на полі приблизно в середині 1920-х років. До моди такі масивні накладки не мали ніякого відношення аж до 30-х років XX століття, доки відома своїм захопленням сюрреалізмом і експериментами в одязі Ельза Скіапарелі не вирішила помістити їх на крихітні плечі жінок. Витвір французького дизайнера можна сміливо назвати предтечею соціальних змін і модних революцій: її одяг обожнювали сміливі і амбітні жінки і ненавиділи «звичайні». Структуровані жакети, пальто і сукні Скіапареллі з «сильними» плечима надавали її клієнткам почуття впевненості і переваги.

Амазонки

З початком Другої світової війни наплечники стали чимось більшим, ніж просто модним елементом гардеробу. Їхня популярність росла і була пов’язана зі зміною гендерних ролей, характерною для того часу, коли багато жінок були змушені вийти на роботу замість своїх чоловіків. За цей час витончена мода 1930-х років змінилася на більш практичну, натхненну мілітарі-стилем, і вивела наплечники на новий модний рівень. Оскільки жінки почали освоювати нові професії, вони потребували оновлення свого вигляду не тільки з прагматичних міркувань, але і для створення правильного войовничого настрою. Завдяки широкому плечовому силуету жінки виглядали більш зухвало і вільно, що дозволило їм асимілюватися в тих сферах, де раніше панували чоловіки. Але закінчення війни перервало «широкоплечу» історію: весь світ потребував емоційного перезавантаження і, зокрема, модному оновленні. Суворі войовничі образи нагадували всім про страшні і важкі дні, тому структуровані маскулінні костюми були витіснені кардинально новим ультражіночним силуетом New Look, розробленим Крістіаном Діором.

Ой, ці 80-ті

Через два десятиліття широкоплечий тренд знову повернувся і став визначальною модною рисою 1980-х. Від політичних діячів до голлівудських актрис – цей стилістичний прийом експлуатували практично всі тендітні зовні, але рішучі всередині жінки. Маргарет Тетчер, колишній прем’єр-міністр Великобританії, відома не тільки своїм впливом в політичному світі, а й створенням того самого образу сильної і владної жінки (не дарма ж її називали Залізною леді). Для того, щоб гармонійно виглядати в чоловічій ролі, Тетчер вміло використовувала класичну пару – спідниця і представницький піджак з наплечниками. Подібно жінкам 30-х років, костюми Тетчер давали їй можливість візуально асимілюватися в чоловічому суспільстві і відокремлювати її статеву приналежність від державної посади. «Сильний» костюм 80-х з наплечниками був втіленням «одягу для успіху». Одночасно з маскулінним силуетом набирав популярність і знаменитий яскравий, зухвалий і ексцентричний стиль 80-х. Одяг з широкими плечима і вузькою талією таких ікон стилю, як Мадонна і Грейс Джонс, а також героїнь культового американського серіалу про нафтових магнатів «Династія» доводили, що образ успішної жінки не обов’язково прив’язаний до чоловічого стилю, він може бути гламурним і сексуальним. Однак всьому є межа: масштабний вплив наплечників все більше охоплював поп-культуру і політику, і в якийсь момент їх надлишок призвів до тимчасового зникнення набридлого всім тренда з модної історії.

Повернення

Перенесемося в наші дні і побачимо, що наплечники знову на піку популярності, як і загальне воскресіння тенденцій 80-х років. Неон, анімалістичні принти, металік – все це стало яскравим акцентом на показах Tom Ford, Miu Miu, Balmain, Gareth Pugh і багатьох інших дизайнерів. Найзапеклішим фанатом наплечників став Демна Гвасалія. Відтоді, як він заснував Vetements і зайняв пост креативного директора модного дому Balenciaga, дизайнер невпинно грається з формою і пропорціями чоловічих і жіночих силуетів, приділяючи особливу увагу лінії плечей, як, наприклад, його «незграбна» колекція в футуристичному стилі весна-літо 2019.
Безумовно, повернення наплечників в сучасні реалії знову можна пов’язати з важливими соціальними змінами — сьогодні як ніколи набирає обертів проблема переосмислення і розширення прав і можливостей жінок. Важливим моментом стало поширення руху #MeToo, який засуджує сексуальне насильство і підтримує жінок, які зазнали його. Очевидно, в сучасне феміністське суспільство широкі плечі вписуються ідеально.

POST A COMMENT