Гід з чайових: кому, як і скільки?

Чайові – це невід’ємна частина індустрії гостинності: це діалог гостя з конкретним офіціантом, барменом чи баристою, це величезне «дякую» у грошовому еквіваленті й тепло людських взаємин у вигляді цифр. Залишати чайові у ресторанах, кафе чи барах – уже загальноприйняте правило. Але як це робити правильно і як бути з працівниками різних сфер? Ми розповімо тобі, як необхідно дякувати тим, хто працює у сфері обслуговування.

 

У ресторані

 

Правила щодо чайових у різних країнах суттєво відрізняються. В Америці вони майже обов’язкові. Це головний дохід офіціантів. Піти з закладу, не залишивши 15-20%, прирівнюють до написання скарги в санепідемстанцію. Тебе навіть можуть наздогнати і запитати, що не так в обслуговуванні. Проте в Японії чайові взагалі заборонені, а у Франції та Італії сервіс зазвичай входить у ціну, позаяк від додаткових коштів ніхто не відмовиться. На Балканах можна заокруглити рахунок, а у нашій країні нормальні чайові становлять 10-15%.

Дуже великі чайові приймають з радістю у нашій країні, в Америці, Індії, Туреччині та арабських країнах. У тропічній Африці ціле місто буде проводити тебе до аеропорту, плекаючи надії про додаткові кошти. Але в Європі 10 євро чайових за чашку кави – начебто позолочений «Ґелендваґен», тобто багато у кого викликає почуття остраху перед істотою точно не з цієї реальності. За дуже хороший сервіс 30% чайових – межа норми.

Якщо ви часто відвідуєте певний заклад та залишаєте життєрадісному офіціанту чайові, за які ще тиждень можна пити чай, каву, шампанське та йогурт з молока коали, він все одно не заживе розкішно, адже додаткові кошти від відвідувачів зазвичай ділять на усю зміну працівників.

Чайові можна залишити і під час оплати карткою – варто попросити врахувати їх в суму на рахунок. Правда, це працює лише в Америці і деяких країнах Європи: в Угорщині, Німеччині та Скандинавії. У кінці місяця такі чайові ділять на весь персонал, а потім завдяки цьому без готівки оплачують податки.

Щоб переказувати чайові з картки, існують спеціальні додатки. Найвідоміший з них – Gratuu. Офіціант реєструється у додатку та отримує персональний код, який потім повідомляє гостю, котрий має бажання йому віддячити за обслуговування (чи дає зчитати QR-код). Гість завдяки цьому додатку скидає чайові на акаунт офіціанта. Tipsta працює так само, але тільки з QR-кодами. Нещодавно запрацював новаторський додаток Plazius для оплати рахунків у ресторанах.

 

У літаку

 

Стюардеси у літаку потрібні зовсім не для того, щоб ви могли обрати рибу чи курятину, а щоб вивести усіх із літака живими, якщо він раптом не виправдає надій. Однак вони-таки розносять їжу, а заробітна плата у стюардес невелика. Тому, якщо замовляєте платний напій, то 10% зверху нікого не образять.

 

У потягу

 

Провідники можуть принести їжу з вагона-ресторану, однак частіше їхня робота обмежується чаєм з підсклянниками. Чайові понад 20 гривень – нелогічні. Зате у них є багато речей, які треба продати пасажирам: вони навіть створюють план продажів. І якщо вам сподобався провідник чи провідниця, яка вчасно переселила твого сусіда-екстраверта напідпитку на перон, ви можете просто придбати у них перед прибуттям багато лотерейних білетів.

 

У таксі

 

Є країни, де таксист сам намагається взяти чайові. У Туреччині та Італії, наприклад, одразу варто перевіряти, чи увімкнений таксометр. Але в більшості країн Європи, в Америці та й у нашій країні можна заокруглити суму.  Загалом, всюди, окрім Америки, чайові для таксиста вважають екзотичним соціальним компліментом.

 

У готелі

 

Перед тим, як заселятися, варто взяти з собою багато дрібних грошей. Вони знадобляться вам уже на старті, щоб віддячити белмену – так називають людину, яка понесе в номер ваші валізи. Покоївкам залишають 2-3 долари щодня. Вони змінюються: якщо залишити чайові перед виїздом, лише остання отримає джек-пот. Зі стола чи тумбочки гроші не візьмуть, тому їх варто класти на подушку. Консьєржу за вдало вибраний ресторан варто залишати 10-15 доларів: зарплатня у нього невелика, тому він буде радий. Найулюбленіші з персоналу – портьє на рецепції. Роблять багато, але залишати їм чайові – не прийнято. Досвід свідчить, що коробка цукерок перед від’їздом дуже покращує їм настрій.

 

У барі

В англомовних країнах існує поділ професій на tip (вимагають чайових) та no-tip (не вимагають чайових)

Тут діють ті ж правила, що й в ресторані. Проте є один виняток: бармену можна не залишати чайові, а купити йому випивку. Зрозуміло, що така подяка можлива лише за його згоди. В іншому випадку у кожному барі була б окрема стійка нарколога.

В англомовних країнах існує поділ професій на tip (вимагають чайових) та no-tip (не вимагають чайових). Наприклад, офіціант – це tip-робота, а менеджер залу – ні. До перших відносять персонал, який безпосередньо виконує роботу для клієнта. Тому нормально давати чайові кур’єру, який приніс вам піцу, та стилісту-перукареві, який заробляє в рази більше за вас. А ось якщо заплатити поверх гонорару адвокату чи артисту, то це вже не вважають чайовими. Хоча від додаткових коштів ніхто не відмовиться.

POST A COMMENT