Король франчайзингу – McDonald`s

Історія створення транснаціональної компанії Макдональдс привертає інтерес мільйонів людей. Американська корпорація McDonald’s Corporation – одна з найбільших в світі мереж ресторанів швидкого харчування. Щодня її послугами користуються близько 68 млн відвідувачів. Кількість торгових пунктів McDonald’s перевищила за 35 тисяч, вони функціонують в 119 країнах світу, а їхня загальна річна виручка – майже 45 млрд доларів. Розглянемо коротко історію виникнення компанії Макдональдс, хто був її засновником, цікаві факти і події з життя гіганта громадського харчування в нашій ексклюзивній статті.

 

Брати Макдональди

Історія створення McDonald’s почалася в каліфорнійському місті Сан-Бернардіно, куди Велика депресія занесла братів Макдональд – Річарда і Моріса (вони ж Дік і Мак). Попрацювавши в Голлівуді монтувальниками декорацій і заощадивши трохи капіталу, молоді люди відкрили невеликий кінозал. Фінансового успіху ідея не мала, тому у 1940-х брати перепрофілювалися – збудувли біля дороги закусочну для автомобілістів. Як фахівці з декору, для привабливості встановили на даху підсвічені неоном золоті арки, які пізніше і стали одним з найбільш відомих в світі комерційних символів. Звичайнісінька собі закусочна, не краща за інших, але місце було жваве.

 

Справжній McDonald’s в його нинішньому вигляді створила зовсім інша людина.

 

Незабаром Макдональди створили оборот до 200 тисяч доларів за рік – на ті часи сума чимала. Згодом вони закрили кафе на три місяці і почали втілювати в життя ідею швидкого харчування. Придбали для кухні обладнання з нержавійки, причому розмістили його так, щоб виходила технологічна лінія з чіткою послідовністю операцій, де кожен співробітник виконує найелементарніші дії. Скоротили до мінімуму меню, зберігши з 25 найменувань лише 11: гамбургер, чизбургер, три види охолоджувальних напоїв, молоко, кава, картопляні чипси, пиріжки, картопля фрі та молочні коктейлі. І ввели самообслуговування. Заклад, що відкрився в грудні 1948 року, мав величезний успіх: через два роки прибуток виріс удвічі. Однак фінансовим потенціалом своєї ідеї Макдональди не могли розпорядитися самостійно. Звичайно, вони розуміли, що непогано б зайнятися продажем франшизи. Але їхні підприємницькі амбіції цілком задовольнялися вже наявними доходами. Справжній McDonald’s в його нинішньому вигляді створила зовсім інша людина.

 

Хто такий Рей Крок?

До 52 років у Рея Крока накопичився багатий життєвий досвід. Під час Першої світової війни він, 15-річний підліток, кинув школу і пішов працювати водієм швидкої допомоги. П’ять років грав в Чикаго в джаз-банді. Намагався займатися нерухомістю у Флориді. І врешті-решт відкрив фірму з продажу барних міксерів для коктейлів. У 1954 році Крок отримав дуже дивне замовлення. Два диваки з Сан-Бернардіно, господарі невеликого придорожнього кафе, просили продати їм одразу 10 міксерів, ніби мова йшла про великий філадельфійський ресторан. «Або я нічого не розумію в житті, або хлопці знайшли новий спосіб отримання грошей із міксерів», – сказав собі Крок і взяв квиток на найближчий поїзд. Прибувши в Сан-Бернардіно, він з подивом побачив у закладі Макдональдів величезну чергу: вона рухалася з небувалою швидкістю, змітаючи з вітрин пакети з гамбургерами. І, забувши про свої міксери, чоловік записався в ексклюзивні агенти братів з франчайзингу. Далі події розвивалися так само стрімко, як відбувається процес приготування бігмаків. На початку березня 1955 року Крок заснував компанію McDonald’s Systems Inc., яка через 5 років була перейменована в McDonald’s Corporation. 15 квітня 1955 року відкрив перший ресторан McDonald’s в місті Дес-Плейнс, штат Іллінойс. Після чого заклади з золотими арками над дахом почали плодитися, наче кролики. Кожен покупець ліцензії одноразово виплачував 950 $  і відраховував 1,9% від товарообігу ресторану, з яких 0,5% отримували брати Макдональди. Наприкінці 1956-го торговий оборот 17 ресторанів компанії сягав 1,2 млн $. Через 4 роки мережа складалася з 228 ресторанів із загальним оборотом 38 млн $. А ще через 5 років в активі McDonald’s Corporation було вже понад 10 000 ресторанів – цей ривок трапився після того, як в 1961-му Рей Крок викупив справу у братів за 2,7 млн $. Ставши повноправним господарем франчайзингової компанії, він зробив все, щоб додати ресторанам McDonald’s респектабельності – навіть відкрив міжнародний «університет гамбургерології», де навчалися менеджери вищої ланки!

 

Завдяки жорсткій організаційній структурі Крока величезна компанія прекрасно слухається керма і зараз, коли її президентом став Крістофер Джон Кемпчінскі. Всі новітні суспільні тенденції відстежуються у штаб-квартирі в передмісті Чикаго, періодично створюють плани роботи, які неухильно виконують у всіх ресторанах світової мережі. Наприклад, коли в Америці почали бити на сполох з приводу надмірної ваги нації, McDonald’s впровадив низькокалорійні лінійки продуктів. Корпорація запустила глобальну маркетингову кампанію, яка закликає американців дотримуватися дієти і займатися спортом. У рекламних акціях беруть участь знамениті тенісистки сестри Вільямс: вони навіть записали ролик, де переконують співвітчизників акцентували увагу на фруктах і горіхах. Попри «кампанію схуднення» людство ніколи не відмовиться від бігмаків і гамбургерів, які розкуповують у всьому світі мільярдами. І McDonald’s з ринковою капіталізацією приблизно в 50 млрд $ НЕ схудне ні за яких обставин. Адже людству ось вже пів століття весело і смачно у стінах улюбленого McDonald’s.

ОПУБЛІКУЙТЕ КОМЕНТАР