Знижки на дофамін: де межа між здоровим задоволенням та шопоголізмом?

Чи помічали ви, що шопінг іноді відчувається як терапія? Коли немає настрою або день не вдався – ми шукаємо розраду у покупках, переконуючи себе, що давно хотіли цю річ. Але часто такі придбання – не про реальну потребу, а про бажання отримати швидкий сплеск дофаміну. І розчарування настає тоді, коли цей ефект минає, адже потреба була не в самій речі, а у процесі покупки. Про феномен дофамінового шопінгу та тонку межу між задоволенням і залежністю розповіла психологиня Олена Будько.

Ми живемо у часи споживацької культури, коли часто люди визначають себе через володіння та використання певних товарів і послуг. Важкий день або стресова ситуація, занижена самооцінка чи відчуття «я ж не гірша», емоційне виснаження чи втома, самотність або ж тривога – і ми інтуїтивно заїжджаємо в магазин дорогою додому або ж наповнюємо онлайн-кошик перед сном. Сукня, крем, ґаджет, «щось для душі» – і ось стає трохи легше, хоча й ненадовго. Бо часто ми купуємо не речі чи товари, а відчуття власної значущості й контролю, відчуття виправдання, радості та задоволення. Ми купуємо швидкий ДОФАМІН. Мозок реагує не на саму покупку, а на короткий спалах емоції як винагороду. Бо так швидше, звичніше та приємніше.

Зазвичай за регулярним шопінгом і «мені треба все, пакуйте», стоять незавершені емоційні стани, внутрішні конфлікти. Шопінг ніби знімає симптоми, але не вирішує саму проблему. Інколи ми закриваємо дитячі гештальти через покупки. Якщо колись у дитинстві нам казали: «не зараз», «навіщо тобі це», «потім», то тепер доросла людина насправді купує не річ, а право бути важливою, право порадувати себе, можливість відчути себе тим самим дорослим, який тепер вирішує сам.

Адже шопоголізм впливає не лише на фінансовий стан людини, але й на емоційний та соціальний. Часто цей стан супроводжується іншими супутніми проблемами, які впливають на якість життя: розлади харчової поведінки, тривожні стани, проблеми з саморегуляцією, ОКР, схильність до інших залежностей.

Шопоголізм завжди про емоційний стан: стрес, тривогу, незадоволеність. Покупка дає швидкий підйом емоцій, полегшення і подальше бажання повторити. Ще однією ознакою є імпульсивність – людині важко встояти перед покупкою та втримати контроль. Потім може з’являтися провина або сором, і людина картає себе за це. Інколи навіть приховує вартість або самі покупки від близьких.

Здоровий шопінг зазвичай планований або ж епізодичний. Він дає легке відчуття радості з продовженням у спокій. Людина легко реагує на знижки, керуючись запитанням: «Чи потрібно це мені», а не «Так, на знижці – треба брати, бо потім пошкодую». Здоровий шопінг – про: «Я купую усвідомлено, бо мені справді це потрібно й приносить задоволення». Натомість шопоголізм каже: «Куплю щось, щоб хоч якось себе порадувати, заспокоїти, розрадити».

Попереду нас чекає «чорна п’ятниця» – всесвітній день розпродажів. Тому спершу запитайте себе не «що купити?», а «навіщо/для чого це мені?», «що насправді я зараз хочу отримати: річ чи відчуття?». Покупки приносять істинну радість, коли вони – з ресурсу, любові до себе, а не коли це спосіб роз радити себе та заповнити порожнечу. Бо справжня розкіш – не у нових речах, а у внутрішньому спокої, який не потребує доказів.

Фото: lara_bsmnn, Pinterest.

Instagram olena.budko

МАТЕРІАЛИ ЗА ТЕМОЮ:

Психологічна гігієна спілкування: психологиня Олена Будько – про те, як не втрачати ресурс з «енергетичними вампірами»

Тіло усе пам’ятає: як стрес «записується» в нашому організмі та як допомогти собі? Розповідає психологиня – Олена Будько

Здорові чи токсичні? Психологиня Олена Будько – про те, як зрозуміти, які у вас стосунки

«Червоні прапорці», які свідчать про те, що ви тривожна людина, – розповідає психологиня Олена Будько

ПОПУЛЯРНЕ
ПОПУЛЯРНІ МАТЕРІАЛИ
IMG_1476111
photo_2025-07-04_13-14-2
Sofia_Skechers25_S2_0754 SOCIAL 1
Gustav Almestålов
IMG_563
2fbc7e83cf8410478bfddfec15e92d1
HIGH_RGB_2025Q4G_platform_holiday_go_pc_bbl_ig_grid_nov_07A
колаж хвостики
IMG_20221111
2