Бути лідеркою – це не лише вести команду вперед, надихати, перемагати в конкурсах, отримувати схвальні реакції в соцмережах і квіти після успішного запуску проєкту. Це ще й бути здатною приймати важкі, непопулярні рішення – навіть тоді, коли вони болючі й ризиковані. Така роль вимагає не лише стратегічного мислення, а й емоційної стійкості.
У матеріалі розбираємося, чому справжнє лідерство не про схвалення, а про відповідальність, і як не згоріти, ухвалюючи непопулярні, але необхідні рішення.
Лідерство – не про лайки
За даними опитування Harvard Business Review (2023), понад 70% керівників зізналися, що бояться втратити підтримку колективу, коли приймають складні рішення. Але це й є відправна точка зрілого лідерства – не керуватися симпатією, а брати відповідальність.
Соцмережі vs реальність
У добу особистих брендів, де керівники виступають як публічні фігури, легко потрапити в пастку схвалення. Але постійне бажання сподобатися може заважати приймати правильні, хоч і неприємні рішення. І часто найскладніші рішення пов’язані не з ринком, а з людьми. Звільнення, реструктуризації, припинення партнерств – це не просто цифри в Excel. Це емоції, стосунки, розчарування. Часом сказати «ні» виявляється одним з найважчих тягарів у керівництві. Постійна експертка SPACE mag., психологиня Олена Будько поділилася практичними лайфхаками, що допоможуть екологічно відмовляти й казати «ні».
- Відокремте людину від її дії і слів. Усвідомте, що ви відмовляєте не самій людині, а лише її пропозиції або проханню.
- Візьміть паузу, щоб подумати. Вам не обов’язково відповідати одразу. Певний час дасть вам можливість все оцінити й донести свою думку більш впевнено.
- Відмова не означає грубість або конфлікт. Використовуйте «Я-повідомлення», щоб донести співрозмовнику вашу відмову ввічливо та екологічно.
- Практикуйте слово «ні» у дрібних побутових справах і тоді вам буде легше відмовити у більш складних ситуаціях.
- Сформуйте власні правила, на які ви будете опиратися, говорячи «ні». Наприклад: «Я тебе розумію, але у мене є правило не позичати в борг…», «На жаль не зможу, оскільки щоп’ятниці ми вечеряємо родиною…».
Один з найважливіших моментів для усвідомлення, що «ні» – це закінчене речення. Вам не обов’язково пояснювати та виправдовуватися (хіба ви самі маєте таке бажання). Здорова навичка говорити «ні» допомагає побудувати здорові стосунки, знижує рівень фізичного та емоційного вигорання, зміцнює самооцінку та допомагає фокусуватись на власних цінностях та пріоритетах.
Думки бізнесвумен, які через критику вийшли на новий рівень
Яна Козаченко, співвласниця бренду Emmelie Delage
Є два типи критики: та, що руйнує, і та, що змушує зібратись. Мені пощастило зустрічати обидві. Але найсильніше – це коли тобі кажуть: «Ти – несерйозна. Це не бізнес. Це хобі». Я таке чула на початку. І це боліло. А потім включилась дія. Окей, подивимось, хто тут хобі, а хто – виробництво, команда, експорт і черга з клієнтів. Критика, яка змушує подивитись на себе без ілюзій – найцінніша. Головне – не змішувати її з образою. Я почала ставити собі запитання:
• А що в цьому правда?
• А що я зроблю по-іншому вже сьогодні?
І так я виросла. Через чесність. Через дію. Через те, що іноді було не по-моєму. Але стало – по-дорослому.

Кристина Тіщенко, власниця дому краси Sweet Світ
Зовнішня критика зазвичай мене не дуже турбувала – швидше, я могла з нею погодитися. Бо ніхто не критикував мене так, як я сама. За те, як я вчилася у школі, в університеті, як одягалася, які мала манери. Я бачила себе – і мріяла стати іншою: більш освіченою, доглянутою, талановитою, обізнаною, інтелігентною. І що ж – усе просто: я робила і роблю дії, які наближають мене до тієї жінки, якою я себе бачу.

Юлія Вигівська, засновниця YUVY creative production
Критику, звісно, важко сприймати, але вона – це можливість для росту. Одного разу в мене була ситуація, коли більш успішна людина розкритикувала мої дії. На той момент я працювала на неї, тоді це було неприємно, але через рік і пізніше я зрозуміла, який поштовх для росту це мені дало. Звісно, вважаю,що інших критикувати варто тільки конструктивно, без емоцій. Але я не проти чітких висловів від людей, які для тебе є прикладом на даному етапі.

Як поєднувати емпатію та твердість (особливо в жіночому колективі)
Олена Штефан, власниця бренду VDYH, СЕО Lady Boss Club
Для мене це дуже глибоке питання. Кілька днів тому мені відгукнулося поняття «м’яка сила». Це про здатність залишатися людиною – з теплом, емпатією, повагою до інших, – але водночас бути стійкою, не зраджуючи своїм цінностям, баченню і кордонам. У жіночому колективі це особливо важливо. Можна з розумінням вислухати, підтримати, створити середовище довіри, але все одно чітко відстоювати рамки, приймати складні рішення і не боятися бути твердою, коли це необхідно.
Емпатія і твердість – не протилежності. Вони прекрасно співіснують, коли йдуть від внутрішнього ядра, сили і усвідомленості.

Наталя Щелкунова, власниця студії PRO.Fitness
Емпатія і твердість – це є закон моєї ділової етики: я просто так вирішила. Їх поєднання полягає в прийнятому для самої себе рішенні – бути босом, яка завжди підтримає, допоможе і любить, але не дозволить сісти собі на голову.

Яна Бініджі, власниця освітньої програми ATLAS
На мою думку, без базових знань психології ефективно працювати з жіночим колективом – завдання не з простих. Адже в жіночій комунікації часто вирішальне значення має не що ти кажеш, а як ти це кажеш. Тон, інтонація, момент – усе має значення. Саме тому важливо шукати індивідуальний підхід до кожної співробітниці. Емпатія – це фундамент щоденної взаємодії. Вона допомагає будувати довіру, зберігати здоровий мікроклімат і попереджати конфлікти.
Проте, разом з емпатією має бути присутня і твердість. Принципи, стандарти та правила компанії – це опора, яка не підлягає перегляду. М’якість у формі не повинна означати м’якість у змісті. Баланс між розумінням і рішучістю – ось ключ до ефективного управління в жіночому середовищі.

Юлія, власниця бренду Very Very Zen
Для мене емпатія – це не слабкість, а якість, яка допомагає краще бачити. А твердість – це здатність тримати напрямок, навіть коли всім важко. У жіночому колективі багато чутливості, і це ресурс. Але він працює, тільки коли є чіткі кордони. Емпатія допомагає будувати довіру. Твердість – відповідальність. Разом вони створюють ту атмосферу, де жінки можуть бути собою і зростати. І це – найкращий ґрунт для розвитку бренду, команди і справи з сенсом.
Що подивитися й почитати на цю тему?
Книга «Запал без вигоряння» В’ячеслава Халанського
Книга «Найвпливовіша жінка в кімнаті – це ви» Лідії Фенет
Книга «Жіноча компанія» Ґрейс Бонні
Фільми: «Ерін Брокович», «Диявол носить Prada», «Барбі», «Сенсація»
Lady Boss Club – середовище, де кожна учасниця надихає й підсилює іншу
Це не просто жіночий клуб. Це сила, підтримка і середовище, де розуміють, як це: керувати командою, ухвалювати важкі рішення, щодня тримати удар і при цьому залишатися собою. Lady Boss Club – це ком’юніті для підприємиць, власниць і співвласниць бізнесу, тих, хто творить зміни. Тут народжуються партнерства, проєкти й нові ідеї. Це місце, де ви не мусите «бути зручною», – тут можна бути чесною, амбітною, втомленою, щасливою, сильною й справжньою.
Вже незабаром 29.07 – велика конференція Lady Boss Club. Якщо ви давно шукали точку перезавантаження, натхнення й потужного нетворкінгу – це вона. Долучайтесь до спільноти, дізнавайтеся про конференцію та слідкуйте за анонсами на Instagram-сторінці Lady Boss Club!