Як батькам підтримувати когнітивні функції школярів – розповідає Наталія Тарапата

Новий навчальний рік розпочався, а з ним і з’явилася потреба у тому, аби правильно та вчасно підтримувати когнітивні функції своїх дітей. Про те, як зрозуміти, що у вашої дитини когнітивний дисбаланс, як цьому зарадити – розповідає сертифікована нутриціологиня, постійна експертка Space mag. Наталія Тарапата.

ЧИТАТИ ТАКОЖ: Напередодні навчального року: як покращити концентрацію дітям і дорослим?

 

ЯК НЕ ПРОҐАВИТИ ТЕ, ЩО У ВАШОЇ ДИТИНИ Є КОГНІТИВНИЙ ДЕФІЦИТ?

Перш ніж ставити перед дитиною навчальні цілі та задачі нового шкільного року, варто переконатись, що її організм має достатньо ресурсу для їхнього виконання. Те, що дитині важко концентрувати увагу, виконувати завдання в заданому об’ємі  в окреслений термін, знаходити спільну мову з однолітками, може свідчити зовсім  не про брак виховання, а про певні біохімічні дисбаланси, які потрібно відкоригувати.

Період пубертату несе окремий ризик пропустити  когнітивний дисбаланс. Адже заведено думати, що в цей період поведінкові порушення  є лише ознакою перехідного віку, а не біохімічних проблем. Відтак, діагностичний пошук відкладається, дисбаланс розвивається і заглиблюється, що ускладнює та робить дорожчою наступну терапію.

Є інша пастка. Коли дитина успішно вчиться, ефективно засвоює науки та виконує поставлені педагогами задачі в окреслений термін, але при цьому не є збалансованою в контексті режиму та здоров’я, таким чином продовжує заглиблювати дефіцити та закріплювати метаболічні помилки в організмі.

У процесі підготовки учня до навчального року пріоритетність біохімічної корекції організму перевищує важливість покупки навчальних атрибутів.

Для забезпечення базових кроків зовсім не потрібна тонка біохімія або лабораторні дослідження, адже фундаментом корекції завжди є спосіб життя дитини, який повністю залежить від батьків.

ПРОСТІ КРОКИ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ ПОКРАЩИТИ КОГНІТИВНІ ЗДІБНОСТІ ДИТИНИ

В першу чергу це повноцінний раціон. Адже метаболічно наше тіло залежить не лише від кисню, води та мікронутрієнтів, але і від здорових макронутрієнтів, які передусім мають постачатися з їжі. Для мозкової діяльності регулярно додавайте в раціон дитини жирну рибу, горіхи, свіжі/термооброблені та ферментовані овочі, джерела тваринного білка та субпродукти для отримання повного амінокислотного профілю, довгі вуглеводи у вигляді цільнозернових каш. Важливо подбати про якість травлення і засвоєння у дитини, щоб мінімізувати нутритивні дефіцити. Багато дітей на сьогодні перебувають в дефіциті холестерину, в катаболізмі, в білковому дефіциті, з дефіцитами окремих амінокислот або порушенням їхнього метаболізму. Дефіцит амінокислот порушуватиме сигнальний механізм між нейронами мозку та уповільнюватиме темпи когнітивного розвитку дитини.

 

Варто уникати надмірних рафінованих цукрів, в тому числі у напоях, з метою превенції негативного впливу продуктів глікації на судини головного мозку. При здорових, не забитих фастфудом смакових рецепторах, солодкими для дитини будуть екологічні солодощі – ягоди, фрукти ( і кислі теж) і навіть овочі. Формування смакових преференцій  і нутрієнтних дотацій з продуктів харчування – повністю батьківська відповідальність.

 

Приміщення, в якому живе та навчається дитина, має за можливістю нести мінімальне токсичне навантаження. Запилені килими, токсичні покриття та фарби, надлишок пластику мають підлягати регулярній ревізії та елімінації там, де це можливо.

Токсини, (наприклад, мікотоксини домашньої плісняви) здатні проникати скрізь гемато-енцефалічний бар’єр та призводити до неврологічних порушень, дисбалансу у координації рухів та навіть викликати деменцію у чутливих людей (doi: 10.1177/0748233709348393).

На жаль, повністю прибрати токсини з оточення дитини не є можливим, адже є багато прихованих токсинів. Так, в одному з досліджень у Франції було знайдено плісняву навіть у спеціалізованих продуктах дитячого харчування (doi: 10.1016/j.fct.2020111301).Але ми повністю можемо взяти під контроль такі аспекти побуту школяра, як наповнення його кімнати, склад його посуду тощо.

Здоровий режим сну є базою адекватної роботи мозку. Відомо, що депривація сну підвищує рівень нейрозапалення. Гіпокамп – достатньо чутливий до дефіциту сну. Навіть одна єдина безссонна ніч впливатиме на зниження якості пам’яті та порушення когнітивних функцій. Окрім цього, депривація сну – один з факторів генної експресії, що означає підвищені ризики розпакування негативних генетичних схильностей, серед яких також можуть бути і нейро-когнітивні.

Якщо дитина вчиться, або доробляє академічні завдання вночі – варто замислитись, чи адекватна  така ціна за науку.

Недолікована ротова порожнина може виступати джерелом нейрозапалення. В цьому стані дитина може відчувати мозковий туман, зниження ініціативи та мотивації. Згідно досліджень, маркери нейрозапалення нормалізувались після проходження лікування у стоматолога і видалення джерел запалення.

 

Умовою адекватної роботи мозку є регулярний рух та перебування на свіжому повітрі. Мозок має забезпечуватись кровотоком та киснем у достатній кількості. Сидіння в приміщенні в ґаджетах порушує мікроциркуляцію у головному мозку. Якщо такий режим буде хронічним, з часом це може стати причиною ранньої судинної деменції, яка за статистикою невпинно молодшає. Додатково – залежність від ґаджетів знижує нейропластичність мозку. Це легкий дофамін, який порушує когнітивні функції з одного боку та дофамінергічні шляхи з іншого.

 

Зважене призначення БАД дитині також має набути ключового пріоритету, особливо з огляду на велику кількість необґрунтованих самопризначень. Ускладнюють проблематику доступні аналізи крові для перевірки вмісту тої чи іншої речовини, які не завжди є інформативними та показовими, особливо, коли вони здаються точково, відірвані від контексту та трактуються людиною без клінічного мислення. Зокрема, це стосується низки вітамінів та мінералів. Так, наприклад, такі неоднозначні, але важливі  елементи, як мідь та залізо, можуть ідентифікуватися як дефіцитні в крові, але в головному мозку вони при цьому можуть бути у надлишку. Самопризначені їхні дотації можуть призводити до токсичності та заглиблення оксидативного стресу. Також достатній сегмент дітей перебуває у надлишку кальцію через надмірну штучну кальцифікацію продуктів харчування промислового виробництва та паралельну дотацію кальцію від батьків. Накопичення кальцію у нейронах мозку – дуже небезпечна тенденція.

 

Рекомендовано забезпечувати персоніфіковану нутрицевтичну підтримку дитині лише за участі спеціаліста та під контролем лабораторної діагностики стану організму. Відносно універсальними елементами дотацій для підтримки роботи мозку школяра можна вважати омега-3 при відсутності порушень окислення жирних кислот, магній (у тому числі в формі треонат), холін та холінові форми, карнітин, сульфорафан та NAC за відсутності сіркової чутливості, вітаміни групи  В, коензим Q10.

З огляду на військові дії та перманентний стан стресу українських дітей, у схеми нутрицевтичної підтримки також варто включати адаптогени, які підходять індивідуально. Наприклад, ашваганду, лимонник чи олію CBD.

Наталія Тарапата, нутриціологиня.

INSTAGRAM: @tarapatanataliia

МАТЕРІАЛИ ЗА ТЕМОЮ:

Як питна вода впливає на наш організм – розповідає нутриціологиня

Чи є альтернатива антидепресантам – відповідає нутриціологиня Наталія Тарапата

Правда та міфи про детоксикацію організму від луцької нутриціологині Наталії Тарапати

Як медичний канабіс діє на організм людини – розповідає нутриціологиня Наталія Тарапата