У час, коли медіа, реклама та соцмережі формують ідеалізований, віддалений від реальності образ жінки, коли інклюзивні люди все ще потерпають від нерозуміння та осудливих поглядів, коли на вулицях з’являється все більше тих, у кого немає кінцівок чи тіло вкрите шрамами, як ніколи важливо навчати суспільство бути розуміючим та толерантним, а також вміти підтримувати тих, хто відчуває себе «не таким».
Більшість людей з інвалідністю чи вадами зовнішності, представники старшого покоління, постраждалі внаслідок воєнних дій не відчувають себе достатньо представленими в засобах масової інформації та рекламі, або ж представлені у стереотипному уявленні. Їх уникають, ретушують або замінюють тими, хто більше «вписується» в ідеальну картинку. Відтак, перехід до ширшого визначення краси стає все більш актуальним.
Звісно, існує й позитивна тенденція, коли значна частина медіа, інфлюенсери, знаменитості і загалом свідомі громадяни починають активно просувати нові уявлення про красу кожного. Процес переходу від нереалістичних та штучно створених образів краси вже розпочатий – і це головне. Важливо його підтримувати та ставати частиною єдиного цілого.
Одними з тих, хто є соціально відповідальними та займаються просвітою нашого суспільства, є компанія Watsons, котра започаткувала важливий Youtube-проєкт «Краса без меж».
«Наша компанія є соціально відповідальною не тільки в благодійних проєктах, а й в тих темах які є складними та важливими в нашому суспільстві. Щороку ми приєднуємось до екоініціатив, говоримо про фемінізм, бодіпозитив, про ментальне здоров’я, саме тому проєкт «Краса без меж» – це логічне доповнення наших соціальних проєктів. Скільки б тобі не було років, є в тебе зовнішні вади чи інклюзивність, ти носиш слухові апарати чи вчишся жити з протезом – ти гарний/гарна будь-який/яка. В цьому і є ціль проєкту. Ми вчимо суспільство бути обізнаними, приймати себе будь-якими. Це важлива місія, яку транслює не тільки Watsons Україна, але і вся міжнародна група», – так окреслює мету проєкту команда Watsons.
Space mag. спільно з мережею магазинів косметики і товарів для здоров’я Watsons розповімо про те, як усвідомлювати власну самоцінність, приймати та любити себе, а також поділимося практичними порадами від психологині Юлії Дзюби про те, як усвідомлювати власну цінність та підіймати власну самооцінку. Як бонус – книжкова тематична добірка від видавництва Vivat.
Самоцінність і самооцінка – одне і те ж?
Психологиня Юлія Дзюба пропонує розмежовувати два поняття, які схожі за звучанням, але різні за змістом: самоцінність і самооцінку.
Самоцінність – це наше безумовне прийняття себе незалежно від зовнішніх факторів, усвідомлення своєї цінності та унікальності, своєї значущості, своєї індивідуальності разом з прийняттям усіх своїх недоліків. Це ніби основа, внутрішній стрижень, на який ви опираєтеся.
Самоцінність – це не привілей обраних. Самоцінність – це дар, право, обовʼязок кожної людини, яка отримала у розпорядження своє життя.
Усе у світі від намистинки, жучка, травинки – цінне, оскільки воно є, і лише завдяки тому, що воно є – вже цінне. Так само і з людьми. Ми цінні, тому що просто є, цього достатньо для того, щоб відчути самоцінність! Часто люди шукають самоцінність в речах, визнанні себе іншими – це хибний шлях. Жодна річ, якою ви заволоділи, не може створити самоцінність, це лише веде до накопичення речей і ще більшої пустоти. Речі можуть лише посилити те, що є всередині.
Коли ж ми її не визнаємо, не приймаємо – ми непомітно впадаємо в гординю, ніби не довіряємо світу, Богу, і просимо довести нашу цінність.
Самоцінність – це не за щось, це просто так, вже тут і тепер, з усім, що маєш і чого не маєш. Самоцінність – це не про зовнішність, досягнення, статус, а про ваш внутрішній індикатор відчуття цінності самого себе.
Самоцінність є опорою для самооцінки. Самооцінка передбачає оцінку себе на основі тих знань про себе, які у нас є. Для того, щоб оцінити, нам треба на щось рівнятись, і тут можна пролетіти, як «фанера над Парижем». Бо ідеали та норми створює для нас соціум! А ми народжуємось не для того, щоб відповідати нормам, підтягуватись під ідеали – ми прийшли жити себе, своє унікальне, ні на чиє не схоже життя! Порівняння, конкуренція, рівняння на ідеали у минулому – стратегія, яка ніколи не дозволить відчути свою самоцінність.
Прийняття власної (не) ідеальної зовнішності
Аби почати приймати себе, з усіма власними «неідеальностями», варто передусім перестати порівнювати себе з іншими і не рівнятись на штучно створені ідеали, вважає Юлія Дзюба.
Психологиня радить ставитись до себе так, як це робили б до вас досконалі батьки: їм байдужі ідеали, вони турбуються і дають любов не за те, що ви відповідаєте нормам, а просто за те, що ви є.
Проблема прийняття актуалізується штучно створеними ідеалами, яким більшість не відповідає. Немає ідеалів – відпадає необхідність прийняття чи неприйняття. Намагання наблизитись до ідеалу таке ж ілюзорне, як бажання дійти до кінця горизонту: ти йдеш, йдеш, а там новий горизонт і знову, і знову…
Як бути інклюзивним людям?
На жаль, наше суспільство виховане з низьким рівнем толерантності, людяності та щедрості. Ми не можемо впливати на інших, але ми можемо змінювати власне сприйняття, переконує психологиня.
Відтак, кожна травма повинна стати вашою точкою сили. Коли ви обираєте думати не з позиції жертви обставин, а з позиції переможця, адже ви і є силою!
Обмеження, невідповідність стандартній комплектації, шрами, проблеми зі шкірою, вікові зміни – не означають, що з вами щось не так.
Коли навколишні булять, ображають, не розуміють, варто памʼятати про те, що у їхніх словах вас немає. Це відображення культури внутрішнього світу людини. Тому просто відмовтесь і не приймайте не ваше. Ваше – це те, що ви думаєте про себе. Саме ці слова матимуть вплив на ваше життя. Станьте собі другом у внутрішньому діалозі. Тим, хто підтримує, підбадьорює, жартує, турбується. І обирайте дбайливе оточення: людей і місця, де ви відчуваєте себе краще!
Проєкт Watsons «Краса без меж» випускає серію відео з реальними героями, котрі діляться власним баченням краси, життя, ставлення до сучасних трендів. Ви маєте змогу дізнатися більше про цей прокєт з вуст літніх людей, моделей агенції дорослих моделей «Життєлюб».
А також ознайомитися з історією дівчини, котра живе з вітиліго та попри все приймає та любить себе і свою зовнішність.
Наступними героїнями проєкту стануть сестри з бульозним епідермолізом або «синдромом метелика», які поділяться власним досвідом сприйняття себе та транслюванням себе у соцмережах.
Практичні поради від Юлії Дзюби, які допомагатимуть підвищувати власну самооцінку та приймати себе
- Перестати порівнювати себе з іншими.
- Спостерігати за своїм внутрішнім діалогом і там, де зазвичай говорив критик – вмикати голос друга.
- Давати визнання своїм мікродосягненням, тоді зʼявляться і макродосягнення.
- Тримати руку на пульсі власного ресурсу і вчасно його поповнювати. Адже, коли у людини падає рівень енергії, автоматично вмикаються діалоги знецінення, відчуття «недостатньо», «не зможу», «не вірю в себе».
- Вийти з ілюзії, що існує ідеальне життя, ідеальні люди. Життя – це і є крокування від задачі до задачі, самооцінка зростає автоматично, коли ти не ховаєшся від задач, а їх вирішуєш.
- Посміхатись собі й іншим щодня.
- Знизити вимоги до себе, натомість додавати більше турботи.
- Давати життя своїм «хочу».
- Вибирати оточення з людей, поряд з якими вам добре, поряд з якими зростає відчуття вашої цінності.
- Частіше бувайте на природі, адже природа це і є приклад самоцінності і прийняття.
Бонус. Книжкові рекомендації на тему прийняття та любові себе від видавництва Vivat.
Довідково:
Watsons Україна входить до складу міжнародної компанії A.S. Watson Group, найбільшої у світі мережі роздрібної торгівлі продукцією для краси та здоров’я. Нині мережа налічує понад 16 000 магазинів, 12 роздрібних брендів на 28 ринках та більше ніж 130 000 співробітників по-всьому світу. За 2022 фінансовий рік A. S. Watson Group зафіксувала дохід у 22 мільярди доларів США. Щороку компанія обслуговує понад 5,5 мільярдів покупців через свої платформи, як онлайн так і офлайн, забезпечуючи клієнтам роздрібну торгівлю на основі сучасних технологій.
Крім того, щоденно Watsons збирає гуманітарну допомогу для ТрО, ЗСУ, благодійних фондів, пологових домів, волонтерів, внутрішньо переміщених осіб та інших, хто потребує допомоги. Щодо співробітників, то компанія зберегла усі робочі місця із відповідними виплатами. Понад 2300 співробітників обслуговують близько 1,5 млн покупців щомісяця.
Instagram: @watsonsua
Сайт: www.watsons.ua
Facebook: Watsons
Youtube: Watsons Ukraine
Експертка: психологиня Юлія Дзюба
Література: видавництво бестселерів Vivat