«Бути менторкою – це постійна робота без вихідних», – піарниця та авторка першого телеграм-каналу про українські бренди Наталі Чуловська 

Кілька тижнів тому відома українська піарниця та авторка телеграм-каналу «Менторка українських брендів» Наталі Чуловська приїздила до Луцька на запрошення двох місцевих брендів – Шипелик та Ikos, з якими вона співпрацює. За кілька днів Наталі познайомилася ближче з містом, локальним бізнесом, прочитала лекцію про піар і встигла дати розлоге інтерв’ю про українські бренди нашому виданню. Про те, як з’явилася «Менторка українських брендів», розвиток молодих брендів, культуру скасування, подкаст про локальні бренди та багато іншого – дізнавайтеся в інтерв’ю Наталі Чуловської спеціально для Space mag.

Як з’явилася «Менторка українських брендів»? Наскільки складно було починати просувати українські бренди тоді, коли до них ще не було такого інтересу, як зараз?

З 2014 року я працювала fashion-редакторкою у різних диджитал-виданнях і писала про бренди. Тоді була перша хвиля цікавості до українських брендів, з’являлися патріотичні колекції, зростав попит на все українське. До 2018 року я працювала в різних редакціях і на редакційну пошту приходило багато листів від українських брендів. Але ми не могли писати про всіх окремо й розміщувати всі колекції безплатно, бо бізнес має свої правила. Так у мене виникла ідея підтримувати молоді імена. Мені вже тоді подобалося фокусуватися на локальних брендах, тому я вирішила створити свій телеграм-канал.

Це був перший канал виключно про українські бренди, він був україномовним з самого заснування, лише назва була інша. Я вела його тоді більше з погляду редакторки, дотримуючись журналістських стандартів і засад, без оцінювальних суджень і вражень, просто інформаційна підтримка. Згодом я почала працювати у піарі, зокрема у мережі «Всі. Свої». Мені дедалі частіше почали писати з проханнями щодо особистих консультацій, допомоги брендам потрапити в медіа, співпрацювати з інфлюенсерами. Тоді зрозуміла для себе, що мені вже не цікаво вести канал суто як журналістці, хотілося додавати власну аналітику й враження, адже я тестувала на собі безліч речей від українських брендів і мій гардероб на 99% складався (і складається) з них. Я зрозуміла, що зможу у такий спосіб давати фідбек брендам, підтримувати їх, розвиватися. Це сформувало місію мене як менторки, я перейменувала канал в «Менторку українських брендів», що стало моїм особистим брендом.

Які ваші головні критерії у виборі брендів для співпраці та просування? 

Перше – це суб’єктивне враження на рівні «подобається/не подобається». Завжди виходить ділитися щиро тільки тим, що тобі відгукується на 100%.

Друге – якість продукту, який виготовляє бренд. Тому я часто відвідую шоуруми чи магазини, аби дізнатися більше про тканини, пошив, наскільки добре речі підходять різним типам фігури тощо.

Третє – цінності і сенси, які несе бренд. Важливо, щоб вони збігалися з моїми поглядами, бо тоді робота виходить органічною і результативною для всіх.

Також повинне бути бажання працювати для українського споживача, щоб наш ринок збагачувався новими цікавими проєктами. Зокрема, йдеться і про перспективи розвиватися безпосередньо в Україні, адже моя ніша більше про маленькі бренди, які роблять перші кроки в піарі чи перші взаємодії з медіа. Дуже часто буває, що ми починаємо працювати з брендами, знайомимо їх з пресою, кілька сезонів вони себе зарекомендовують, вчаться вибудовувати роботу в плані піару і далі рухаються або з іншими агенціями, або беруть до себе в команду людину, яка відповідатиме за цей напрямок, щоб просуватися вже і за кордоном.

Зі скількома брендами зараз у вас постійна співпраця?

Складно сказати, тому що є бренди, які повертаються час від часу залежно від сезону, додаються нові проєкти. На жаль, зараз ми перебуваємо в таких рамках, що ринок не дуже стабільний, тому в брендів часто немає можливості займатися піаром послідовно чи постійно.

Перші «постійні» клієнти, які спадають на думку – це Шипелик, Liniya, FREO, usual, Lookie Atelier, S-cape, Romantika Project. Загалом це не більше, ніж 5 брендів одночасно, тому що на більше не вистачає ресурсу. Умовно кажучи, якщо ми говоримо про вихід колекції, і він за таймінгом у всіх одночасний, я не братиму 5 розсилок на тиждень, бо хочу ефективно працювати й бути на зв’язку з редакціями та авторами телеграм-каналів.

Водночас я знаходжуся з обидвох боків: як піарниця і як авторка каналу, тому також регулярно отримую запити від піарників інших брендів. До прикладу, з брендом L’eskizzo ми знайомі вже близько 10 років і часто співпрацюємо на дружніх умовах. Щоби побудувати робочі відносини важливо мати мікс взаємодій: не просто надсилати релізи й просити про підтримку, а намагатися за можливості співпрацювати на різних умовах, крім комерційних і безплатних: це і про бартер, і про те, щоб знайомити редакторів з продуктом наживо, а також створювати емоційні зв’язки, не оминати увагою. Нам завжди приємно, коли від тебе не тільки щось просять, а й дають натомість. 

Які молоді бренди ви можете виділити? Наскільки їм складно «вибитися» у світ зараз?

Сьогодні молодим брендам значно складніше зайти в бізнес, тому що це вже не «блакитний океан», тут досить багато проєктів і доволі складно знайти свого покупця без великих інвестицій на старті. Важливо розраховувати свої фінансові можливості та підходити до цього як до підприємництва. З нових брендів я б виділила FREO, які запустилися у 2022 році. Мені імпонують їхні силуети, цінності. Також мені подобається бренд DELEGAN, які акцентують свою діяльність на українських традиціях і ремеслах. Вони дуже елегантні й сучасні. Ще виділю бренд аксесуарів з переробленого пластику SPOGAD – проєкт з Дніпра, який має на меті побудувати сортувально-переробну станцію у своєму місті. Згадаю також проєкт-пізнання та творення українського ремесла NADRA, що робить керамічні продукти. Боюся когось оминути увагою.

Ви неодноразово підіймали тему культури скасування. Виділіть основні дражливі теми, через які бренд може зараз втратити репутацію?

Так, я неодноразово висловлювалась про культуру скасування і можу впевнено сказати, що підтримую її. Звісно, я й за те, аби давати брендам другий шанс також, але коли ми бачимо, що виправлення помилок справді щире, з розумінням та послідовне.

Втрата репутації може бути через різні теми, залежно від того, в якому полі працює бренд. До прикладу, якщо бренд одягу заявляє, що в його ДНК екосвідомість, а він недобросовісно сповідує ці цінності насправді, то це може спричинити проблеми з репутацією.

Звичайно, найбільш дражливою темою є будь-що пов’язане з росією: будь-яка взаємодія чи співпраця з росіянами викликає негатив і не припустима. Адже ваша аудиторія про це дізнається, і ви втратите довіру.

Водночас я завжди наголошую на тому, що неможливо подобатися всім, завжди знайдеться той, хто побачить чи то надмірну сексуалізацію, чи то не той колір шкіри у моделі, а це не завжди може бути такою проблемою, як здається кільком коментаторам в інтернеті. Тому якщо ви впевнені у своїй роботі й власних принципах, не у всіх таких ситуаціях варто перепрошувати.

Не можемо не згадати про ваш подкаст. Як виникла ідея його запустити? Чи буде другий сезон?

Дуже давно хотіла зробити подкаст, я сама їх багато слухаю, це класний формат пізнання якоїсь теми глибше. Це ще один спосіб як я можу демонструвати свою менторську місію, адже в кожному інтерв’ю я намагаюся давати користь іншим власникам брендів або людям, які хочуть працювати у моді чи піарі, або просто є прихильниками цих тем. В якийсь момент я вже просто вирішила: або роби вже, або заспокойся. Оскільки ідея і розуміння з ким спілкуватись, у мене вже були, це дуже швидко вималювалось в конкретні епізоди. Тому завдяки підтримці партнера шопінг-простору KAPSULA ми зробили класний спільний сезон. Другий буде точно, навіть, можливо, буде міжсезоння, де я хотіла б зосередитися на конкретних кейсах інших піарників, щоб ми більш фахово про них поговорили та показали зсередини як працює індустрія. На другий сезон всі рекомендують робити відео на Youtube, хоч я від цієї ідеї відмовлялась як могла (сміється).

У вас дуже насичений і активний ритм життя. Що допомагає бути в тонусі? Як вдається встигати все і всюди?

Нічого я не встигаю (сміється). Насправді важливо вміти розставляти пріоритети і вибирати тільки те, що ти справді хочеш робити. Звичайно, я відмовляюсь від деяких запитів і запрошень, якщо вони мені не відгукуються. Я зрозуміла, що немає сенсу погоджуватися на все, адже всюди ти не побуваєш. Страх відмовити комусь у співпраці вже відсутній. Роблю тільки те, що мені подобається, це дає і енергію, і ресурс.

Якщо говорити про відновлення, то я часто буваю у якихось поїздках, навіть ось таких робочих, вони дарують мені більше натхнення і ресурсу, я більше можу зробити роботи, маю заряд і впевнююсь у своїй місії. Це вже мій стиль життя. Бути менторкою – це постійна робота без вихідних. Інколи цей ресурс дарують і самі бренди, коли відчуваєш фідбек від них.

Звичайно, що класичний відпочинок, ретрит, час на природі й на самоті – це теж перезавантаження для мене.

Якби ви зараз складали добірку до рубрики #мійселект про Луцьк, що розповіли б про наше місто?

Поки я їхала до готелю, то помітила, що Луцьк – дуже зелене місто.

Також Луцьк – це місто сімейних бізнесів, як-от Шипелик та Ikos. Для мене Луцьк першочергово асоціювався з Шипелик, адже без них мене б тут не було. Їхня робота й активна популяризація свого краю дуже відгукується.

Ваше видання і сайт також спадають на думку, ми вже близько двох років на зв’язку, тому круто, коли такі проєкти є локально в невеликих містах, адже у тому ж Івано-Франківську чи Львові я про такі проєкти, здається, не чула.

Фото: Оля Войчик

Instagram: @natali.chulovska

Telegram: mentorka_uabrands

МАТЕРІАЛИ ЗА ТЕМОЮ:

Все про блог, стиль та акценти в образах. Інтерв’ю з fashion-інфлюенсеркою – Юлею

NYS: інтервʼю із засновницею шоуруму – Юліанною Смужаницею

«Ми не готові поступатися якістю одягу, тканин та пошиву – це найголовніше для нас та клієнтів diadia», – Діана Сидунчак

«Стараємось стати для клієнтів тим самим «styleguide», – Тетяна Барна, засновниця бренду Fashionista

ПОПУЛЯРНЕ
ПОПУЛЯРНІ МАТЕРІАЛИ
sisters stelmakh
IMG_1753
 поста із заголовком11111111
CPU_cover3d
завантаженняддд
 2 (2)
IMG_1464111111111111
MOLODO_limited_summer drop_campaign (7)
7110622c8de5d939a95fbd979d6e42b2_1000в
Alice K x DOROFEEVA_CAMPAIGN_0111111111